Nowości  Statki    
 


Oceanotechnika.pl > Budowa statków zdominowana przez Azję

2013-12-29 Budowa statków zdominowana przez Azję

Jak wynika z danych przemysłu stoczniowego za 2012 roku trzy azjatyckie państwa Chiny, Korea Południowa i Japonia wybudowały aż 93% całej światowej produkcji statków handlowych.

Z opublikowanego raportu "The Shipbuilding Market" pokazuje, że liderem w budowie statków są Chiny. W 2012 roku miały one już 45% udziału w światowym przemyśle stoczniowym. Korea Południowa jest na miejscu drugim z udziałem w rynku 29% i Japonia z 19%.

W 2012 roku zamówiono w sumie 852 statków o łącznym tonażu 9 mln DWT. Jest to znaczny spadek w zamówieniach w porównaniu do roku wcześniej - w 2011 roku zamówiono bowiem budowę 1 375 statków o tonażu 89 mln DWT. To także spadaek w stosunku do przeciętnej z okresu przed kryzysem (z lat 2003-2008), kiedyś średnia roczna zamówień wynosiła 140 mln DWT.

Kryzys ekonomiczny cechuje nie tylko spadek liczby zamówień na nowe statki, ale także spadek cen statków. Z powodu mniejszego popytu ceny spadły o 5-10%. Z powodu braku zamówień wiele stoczni na całym świecie także zakończyło swoją działalność. W ofercie budowa nowych statków konkurowała także z dostępnymi do rynku używanymi już statkami.


Spadająca liczba zamówień w ostatnich latach 2012 roku (grafika: raport "The Shipbuilding Market")

Chiny i Japonia budują głównie masowce. Korea Południowa ma znacznie większy udział w budowie tankowców i zbiornikowców oraz kontenerowców. Ponadto Japonia wytwarza statki specjalistyczne - np. samochodowce.

Dla porównania do produkcji azjatyckich stoczni europejskie stocznie miału łącznie udział w wysokości zaledwie 1%.


Liczba zamówień w europejskich stoczniach na koniec 2012 roku (grafika: raport "The Shipbuilding Market")

Oceanotechnika.pl na serwisach społecznościowych: