Oceanotechnika.pl |
||
Nowości Oceanotechnika |
Oceanotechnika.pl > Ruszyła budowa niszczyciela min Kormoran II 2014-04-28 Ruszyła budowa niszczyciela min Kormoran IIRuszyła budowa polskiego niszczyciela min Kormoran II. Okręty tego typu będą wykorzystywane przez polską Marynarkę Wojenną na Morzu Bałtyckim i Północnym.
Umowę na budowę okrętu Kormoran II zawarto w Gdyni 23 września 2013 w obecności ministra obrony oraz premiera Donalda Tuska. "Nowoczesny sprzęt to klucz do bezpieczeństwa polski na Bałtyku." - powiedział wówczas w Porcie Marynarki Wojennej w Gdyni premier Donald Tusk. W ramach założonego wówczas programu wyprodukowany ma zostać prototyp oraz dwie jednostki seryjne. Dodatkowo dokończony ma zostać okręt patrolowy Ślązak. Kontrakt warty jest 1,2 mld zł. Teraz rusza budowa pierwszego z nich (prototypu), która zakończyć ma się w 2016 roku. Następne okręty tej serii Marynarka Wojenna otrzyma odpowiednio w roku 2019 i 2022.
Jesienią 2013 roku roku w basenie modelowym Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku rozpoczęto próby na modelu kadłuba powstającego okrętu. Między innymi przetestowano dzielność morską okrętu polegającą na sprawdzeniu w jakich warunkach pogodowych może wykonywać swoje zadania, a także zbadano jego właściwości manewrowe. Dzięki szczegółowej analizie parametrów możliwe było udoskonalenie kształtu kadłuba oraz precyzyjna kalibracja układu napędowego. Wykonawcą wartego okrętu jest konsorcjum pod przewodnictwem Grupy Remontowej (przewodniczy mu stocznia Remontowa Shipbuilding). W jego skład wchodzą również Stocznia Marynarki Wojennej (w upadłości likwidacyjnej), Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej. Okręt Kormoran II zapewnić ma Marynarce Wojennej możliwość poszukiwania i zwalczania min na morzu, co przekładać się ma na zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi morskiej na polskich wodach strefy ekonomicznej. Potrzeba osiągnięcia tego celu wzrastać będzie wraz z uruchomieniem terminalu gazowego w Świnoujściu, czy naftoportu w Gdańsku. Dzięki tzw. klasie lodowej L-3 okręt Kormoran II będzie mógł pływać również wówczas, gdy morze będzie pokryte drobno pokruszonym lodem. Dane techniczne:
Cały kadłub wykonany będzie ze stali amagnetycznej. Wysokie parametry manewrowe zapewniać mają pędniki cykloidalne napędzane silnikami spalinowymi, czyli zachowanie bardzo restrykcyjnych kryteriów poruszania się okrętu na akwenach.
|