Nowości  Statki    
 


Oceanotechnika.pl > W Szczecinie trwa budowa fabryki konstrukcji morskich wież wiatrowych

2014-05-22 W Szczecinie trwa budowa fabryki konstrukcji morskich wież wiatrowych

Fabryka konstrukcji stalowych dla morskich farm wiatrowych w Szczecinie już jest w budowie. Za około 350 mln zł powstanie jedn z najnowocześniejszych w Europie zakładów produkcji offshore.

Fabryka Bilfinger Crist Offshore powstaje na wyspie Ostrów Brdowski (wyspa Gryfia) na Zachodniej Odrze w Szczecinie w miejscu obiektów Szczecińskiej Stoczni Remontowej "Gryfia". Docelowo zatrudnienie w nowej fabryce znajdzie ponad pół tysiąca osób.


Wizaulizacja fabryki (grafika: Bilfinger Crist Offshore)

Pod koniec 2013 roku nawet sto ciężarówek dziennie przejeżdżało przez tymczasowy most pontonowy prowadzący na wyspę. Przez kilka tygodni dostarczały one żelbetowe pale oraz piasek. Kruszywo jest potrzebne, aby podnieść poziom wyspy o kilka metrów oraz wzmocnić grunt. Dzięki temu będzie można postawić tam fabryczne hale.


Budowa fabryki (grafika: Bilfinger Crist Offshore)

"Szacujemy, że na Gryfii jest prawie 10-metrowa warstwa torfu, dlatego potrzeba aż 60 tysięcy ton piasku. Transportujemy go także barkami. Powstanie z niego specjalny nasyp, który dociąży teren. Natomiast zainstalowane wcześniej dreny sprawią, że torf ściśnie się, a znajdująca się w nim woda wypłynie na powierzchnię." - mówi ówczas Jarosław Trybuchowicz, kierownik budowy fabryki.

Grunt w tym miejscu wyspy nie nadawał się do posadowienia na nim budynków w sposób bezpośredni. Znajdująca się pod powierzchnią terenu, gruba, nasiąknięta wodą warstwa torfu zachowałaby się jak miękka gąbka, w której konstrukcje by "utonęły".


Budowa fabryki (grafika: Bilfinger Crist Offshore)

W połowie grudnia 2014 roku podpisano umowę na budowę głównej hali produkcyjnej oraz hali malarni. Umowa została podpisana z firmą budowlaną Korporacja Budowlana Doraco. Główna hala produkcyjna fabryki będzie miała powierzchnię ok. 20,6 tys. m2, zaś hala malarni powierzchnie ok. 3,6 tys. m2.

W fabryce produkowane będą:

  • fundamenty palowe (ang. monopils) - cylindryczne, pale rurowe wielkośrednicowe, stosowane w przybrzeżnych farmach wiatrowych (do głębokości ok. 30 m); łączna masa jednego fundamentu to ok. 1000 Mg
  • fundamenty kratownicowe (ang. jackets) - konstrukcje strukturalne z rur średniośrednicowych (500-2000 mm), wykorzystywane jako fundamenty wież wiatrowych na większych głębokościach (do ok. 50 m); łączna masa jednego fundamentu to ok. 1000 Mg
Na fundamentach takich montowane są (na morzu) maszty i turbiny wiatrowe.

W kwietniu 2014 roku zostało zakończone wbijanie pali żelbetowych, które są konieczne do wykonania fundamentów i posadzek budowanych hal. Dzięki wbiciu ponad 5000 żelbetowych, długich na 15 m pali możliwe było dotarcie do mocnego podłoża, które przejmie na siebie ciężar obiektów i nie pozwoli na ich zagłębianie się w gruncie.

Termin zakończenia prac budowlanych przy halach planowany jest na styczeń 2015 roku. Zaraz potem zostanie uruchomiona produkcja fundamentów dla morskich farm wiatrowych. Konstrukcje takie wykonane ze stali mają rozmiary nawet 32 m x 32 m x 70 m i wagę 1000 ton.

Rocznie budowanych będzie w fabryce do ok. 80 stalowych fundamentów kratownicowych o wadze do 1000 ton każdy. Głównymi odbiorcami będą firmy niemieckie i brytyjskie. Jak podaje Bilfinger eksperci oceniają, że w ciągu najbliższych 10 lat rynek będzie potrzebował nawet 5,5 tysiąca fundamentów wież wiatrowych o parametrach produkowanych w Bilfinger Crist Offshore.

"Do tej pory działaliśmy w Gdańsku i Gdyni, choć na globalnym rynku. Teraz stawiamy pierwszy krok w Szczecinie i to jeszcze w aliansie z partnerami, którzy zapewniają jego poszerzenie. Jesteśmy dumni z tego, że wspólnie realizujemy tak innowacyjny dla przemysłu stoczniowego projekt. Rynek offshore jest bardzo perspektywiczny." - powiedział Ireneusz Ćwirko, prezes Stoczni Crist.

Budowana fabryka znajduje się na terenie szczecińskiej podstrefy Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK MIELEC.

Warto wspomnieć, że w przyszłości na terenie wyspy powstanie Gryfia Biznes Park. Już niedługo cała wyspa, zatem także fabryka, zostanie połączona z lądem przez Most Brdowski.

Wizaulizacja Mostu Brdowskiego mającego połączyć wyspę i fabrykę z lądem (grafika: Mars Most Brdowski)

Właścicielami fabryki (spółka Bilfinger Crist Offshore) są:

  • niemiecki koncern budowlany Bilfinger (62,5%),
  • Fundusz Inwestycyjny Zamknięty MARS (MARS FIZ), który z kolei należy do grupy Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) (35,67%),
  • gdyńska stocznia Crist (1,83%).

Oceanotechnika.pl na serwisach społecznościowych: